NEW!Incredible offer for our exclusive subscribers! Read More
Sloten

Hoe toerisme en Airbnb zorgen voor meer sleutel- en slotproblemen in Amsterdam

4 Minuten lezen

Waarom mijn telefoon drie keer vaker gaat sinds Airbnb populair werd

De afgelopen vijf jaar is mijn werk als slotenmaker in Amsterdam compleet veranderd. Vorig jaar kreeg ik 40% meer oproepen dan het jaar ervoor – niet omdat er meer huizen bijkomen, maar omdat toerisme en korte verhuur enorme druk leggen op sloten en sleutels. Airbnb gasten gebruiken sloten anders dan gewone bewoners. Ze kennen de eigenaardig heden niet, forceren mechanismen, en laten sleutels achter op de gekste plekken. Vorige week nog vier oproepen op één dag – allemaal vakantiewoningen waar toeristen zich hadden buitengesloten. Sloten repareren is mijn dagelijks brood geworden in plaats van preventief onderhoud. Het probleem is dat veel verhuurders denken dat hun huurwoning gewoon kan functioneren met standaard sloten. Maar toeristen gebruiken deuren tien keer per dag in plaats van twee keer. Ze slaan deuren dicht uit onwetendheid, draaien sleutels de verkeerde kant op, en behandelen alles alsof het wegwerp materiaal is. Amsterdam’s toerisme-economie heeft een onverwachte schaduwkant gecreëerd voor slotenmakers.

De sleutelkluis epidemie die niemand zag aankomen

Opeens hangt er aan elk huis in de binnenstad een sleutelkluisje. Airbnb verhuurders denken dat dit het probleem oplost, maar het creëert juist nieuwe problemen. Die kluisjes worden continu gebruikt door mensen die de code niet goed onthouden, de mechanismen niet begrijpen, of ze per ongeluk kapot maken. Vorige maand had ik zes oproepen in één week – allemaal sleutelkluizen die niet meer open gingen. Toeristen die de verkeerde code proberen, het mechanisme blokkeren, of denken dat je moet trekken terwijl je moet duwen. Het ironische is dat deze “oplossing” voor sleutelproblemen juist meer werk voor slotenmakers creëert. Maslocks Slotenmaker ziet steeds vaker dat goedkope kluisjes binnen een jaar kapot gaan door intensief gebruik. Verhuurders kiezen de goedkoopste opties, maar die zijn niet berekend op dagelijks gebruik door mensen die niet weten hoe ze werken. Gevolg? Constant reparaties en vervangingen, met alle kosten van dien. Plus gefrustreerde toeristen die hun vakantie beginnen met voor een deur staan.

Waarom toeristen de slechtste slotgebruikers ter wereld zijn

Dit klinkt hard, maar het is waar. Toeristen behandelen sloten alsof ze onverwoestbaar zijn. Ze zijn moe van de reis, gestresst over hun planning, en hebben geen idee hoe Nederlandse sloten werken. Vorige week nog een Australische familie die drie uur lang had geprobeerd hun Airbnb open te krijgen. Bleek dat ze de sleutel de hele tijd de verkeerde kant op draaiden. In Australië draaien sloten blijkbaar anders. Amerikanen forceren alles omdat hun sloten thuis robuuster zijn. Aziaten zijn vaak te voorzichtig en durven niet genoeg kracht te zetten. Iedereen brengt verwachtingen mee van thuis, maar Nederlandse sloten hebben hun eigen logica. Het probleem wordt erger omdat verhuurders geen tijd investeren in uitleg. Toeristen krijgen een code voor de sleutelkluis en moeten zelf maar uitvogelen hoe alles werkt. Natuurlijk gaat dat mis. Een huurwoning verdient betere begeleiding, maar de meeste verhuurders zien toeristen als nummers, niet als mensen die hulp nodig hebben.

Het intensieve gebruik dat sloten niet aankunnen

Normale bewoners gebruiken hun voordeur misschien vier keer per dag. Airbnb gasten gaan constant in en uit – ontbijt halen, stad verkennen, foto’s maken, terug voor een dutje, uit eten, stappen. Tien tot vijftien keer per dag is normaal. Sloten zijn niet ontworpen voor zo’n intensief gebruik. Mechanismen slijten sneller, veren worden zwakker, cilinders raken uit balans. Ik zie regelmatig sloten die na zes maanden Airbnb verhuur meer schade hebben dan normale woningen na vijf jaar. Het probleem wordt verergerd doordat toeristen geen gevoel hebben voor het materiaal. Ze trekken aan deuren die nog op slot zitten, forceren sleutels als iets hapert, en slaan deuren dicht alsof het huisdeuren zijn. Sloten repareren wordt dan geen onderhoud maar schadebeperking. Verhuurders begrijpen vaak niet waarom hun slot zo snel kapot gaat. Ze zien alleen de euro tekens van toerisme, niet de slijtagekosten die erbij horen.

De nachtelijke noodoproepen die mijn weekend verpesten

Zaterdagnacht, twee uur, telefoon gaat. Weer een groep toeristen die zich heeft buitengesloten. Ze hebben morgen een vroege vlucht, paniek, niemand spreekt Nederlands. Deze scenario’s zijn routine geworden sinds Airbnb. Vroeger had je sporadisch noodoproepen van bewoners. Nu is het een constante stroom van toeristen die problemen hebben. Het probleem is dat toeristen bereid zijn veel te betalen voor noodhulp – zij zien het als onderdeel van hun vakantiebudget. Dat drijft de prijzen op voor iedereen. Normale bewoners die ’s avonds een probleem hebben, concurreren opeens met toeristen die zonder moeite het dubbele betalen. Het verandert de hele dynamiek van het werk. Een slotenmaker in Amsterdam moet nu 24/7 beschikbaar zijn omdat toeristen geen begrip hebben van kantooruren. Als je dat niet doet, komt er wel iemand anders die dat geld graag wil verdienen. Maar het maakt het werk veel hectischer en onvoorspelbaarder.

Verhuurders die bezuinigen op verkeerde onderdelen

Hier wordt ik het meest boos over. Verhuurders die 300 euro per nacht vragen voor een appartement, maar bezuinigen op degelijke sloten. Ik zie constant Airbnb woningen met de goedkoopste sloten die de bouwmarkt verkoopt. Deze sloten zijn misschien geschikt voor een bijkeuken, niet voor de hoofdingang van een toeristische verhuur. Gevolg? Constant problemen, gefrustreerde gasten, en veel meer reparatiekosten op lange termijn. Verhuurders kijken alleen naar de aanschafprijs, niet naar de totale kosten. Een goedkoop slot dat elke drie maanden reparatie nodig heeft, kost uiteindelijk veel meer dan een kwaliteitsslot dat jaren meegaat. Maar toeristen klagen niet bij de slotenmaker, ze klagen bij de verhuurder. Dus die ziet niet direct het verband tussen goedkope sloten en slechte reviews. Een professionele verhuurder investeert in sloten die bestand zijn tegen intensief gebruik. Helaas zijn de meeste Airbnb verhuurders amateurs die denken dat ze geld kunnen verdienen zonder te investeren in kwaliteit.

Zo bescherm je je eigendom tegen toeristenschade

Als je zelf een huurwoning hebt in Amsterdam, leer dan van wat ik dagelijks zie misgaan. Investeer vanaf dag één in robuuste sloten die bestand zijn tegen intensief gebruik. Commerciële kwaliteit, niet huishoudelijk. Kies sleutelkluizen van betrouwbare merken, niet de goedkoopste van de bouwmarkt. Zorg voor duidelijke instructies in meerdere talen – filmje maken kost een uurtje, bespaart je maanden ellende. Plan preventief onderhoud om de drie maanden in plaats van jaarlijks. Sloten repareren voordat ze kapot gaan is goedkoper dan noodreparaties. Overweeg elektronische sloten voor de hoofdingang – minder mechanische slijtage, geen sleutels die kwijt raken. Zorg voor goede verlichting bij sloten – toeristen maken meer fouten in het donker. En alsjeblief, besteed een deel van je toeristische winst aan professionele beveiliging. Begin vandaag met upgraden van je sloten voordat de toeristenstroom weer op gang komt. Maak je eigendom toeristproof zodat je kunt profiteren van Amsterdam’s populariteit zonder constant slotproblemen.

Power your team with InHype
[mc4wp_form id="17"]

Add some text to explain benefits of subscripton on your services.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *